La importància de l’alimentació en el desenvolupament cerebral dels nens

Bons amic de Naturespai.

Avui ens complau compartir un article molt important pels nostres petits, especialment cara a les vacances d’estiu quan busquem els aliments mes fàcils per nosaltres però no els millor per ells.

Es un article molt ben pensat per la nostra bona amiga i col·laboradora Nuria Gabriel Puiggròs Nutricionista col·legiada i una gran tècnica en restauració i Fitoterapeuta.

Hi ha una tendència a relacionar l’alimentació amb el creixement físic, però poques vegades ens parem a pensar si l’alimentació que els hi oferim influeix en el seu desenvolupament cerebral i estat d’ànim. I us puc dir que l’alimentació en té un paper clau.

Un dèficit en determinats nutrients pot tenir un efecte notable en el desenvolupament del cervell i el sistema nerviós. Així com un excés d’alguns aliments o substàncies també poden afectar a nivell cognitiu i, sense cap dubte, influir de manera decisiva en casos de problemes d’aprenentatge i de comportament.

Un exemple, n’és el sucre. Gaudeix de gran popularitat entre els més petits (i no tan petits) i és present en el nostre dia a dia de formes molt diverses. Des de les típiques galetes que trobem a la majoria de cases, als cereals d’esmorzars tan valorats i vistos com a productes saludables, els refrescs, els làctics, les postres tradicionals (torrons, neules, ametlles garrapinyades…), els productes de rebosteria, les llaminadures, les conserves… fins a la majoria de productes envasats que comprem al supermercat. La llista és ben llarga.

Un excés de sucre (o d’hidrats de carboni refinats, és a dir, sense fibra) implica l’entrada de grans quantitats de glucosa en sang en molt poc temps, produint-se un “pic d’energia” que moltes vegades s’acompanya d’excitació i un cert nerviosisme. No obstant, el cos reacciona retirant ràpidament aquest sucre, que produeix una baixada d’energia i ensopiment acompanyada de falta de concentració. Seguidament, per recuperar la concentració normal de sucre en sang s’activa la producció d’adrenalina i noradrenalina que ajuden a alliberar glucosa dels magatzems corporals a la sang. Una pujada d’aquestes hormones també acostuma a produir estrès i ansietat.

Per aquesta raó és important regular la ingesta de sucres tant en nens com en persones amb problemes d’aprenentatge i de comportament. Hem d’evitar, en la mesura del possible, els aliments amb sucres d’absorció ràpida (anomenats anteriorment) i potenciar els aliments dolços de forma natural, com per exemple, el moniato, la carbassa, la pastanaga, els dàtils, la fruita seca,… així com els cereals integrals i els llegums.

Hi ha d’altres aliments que es consumeixen de forma habitual que poden provocar reaccions indesitjables i afectar a nivell cognitiu i emocional, com ara els làctics, el gluten, la histamina… però en aquests casos ja intervenen factors personals, als que cal valorar individualment.

Pel que fa al dèficit de nutrients que influeixen en el desenvolupament cerebral, podem trobar de forma generalitzada un dèficit en el conegut omega3 marí (EPA i DHA), nutrient important per a la salut cardiovascular així com també a nivell cerebral, visual i com a antiinflamatori. Aquest nutrient el podem trobar tant en les algues marines com en els peixos blaus (considerant més apropiada la ingesta de peix blau petit degut a que els peixos grans contenen altes concentracions de metalls pesats que també poden influir en el bon funcionament cerebral), com per exemple, les sardines, el verat, el seitó… i de forma més esporàdica salmó o tonyina. Degut a que no és un tipus de peix que es consumeixi diàriament, es considera justificada, i moltes vegades necessària, la suplementació d’omega 3 a través d’un complement alimentari.

Algunes vitamines (les del grup B i la C) i alguns minerals (zinc, ferro, magnesi, calci i iode) tenen un paper molt important en el desenvolupament cerebral i, per tant el seu dèficit pot afectar negativament al seu funcionament.

Per evitar això, cal seguir una dieta rica principalment en verdures i fruites fresques i de temporada, cereals integrals i llegums, proteïna de qualitat (ou, peix, carn magre…), fruits secs, olis vegetals de primera prensió en fred (oliva, coco, sèsam…) i evitar el sucre i els aliments processats.

Us animo a revisar la vostra alimentació i fer els canvis necessaris, poc a poc, per millorar la vostra salut i la dels infants, ja que nosaltres hem de ser un exemple a seguir per a ells.

En el teu espai de Naturespai tenim tot el que la Nuria explica en el article, contem amb la seva experiència i col·laboració.

Vine a veure’ns i parla amb els nostres especialistes.

Vos esperem.

Bretón de los Herreros 7
08012 Barcelona

Tel. 93 218 30 87
mail: info@naturespai.es

Horario de atención:
L-V 10h-14h-16:30h-20:30h
S 10h-14h