L’ús d’ adaptògens en la prevenció de l’estrès

L’estrès, una agressió, exercici intens, situacions inesperades, poden ser desencadenants de respostes intenses del nostre Sistema Nerviós Autònom (SNA) simpàtic.

En canvi, el sistema nerviós autònom (SNA) parasimpàtic estimula totes les activitats que es donen en condicions normals amb l’objectiu d’assegurar el benestar a llarg termini, com, per exemple, el procés de la digestió.

L’equilibri entre aquestes diguem-ne forces oposades es fonamental per una bona salut emocional.

Avui en dia, amb  situacions com la pandèmia que estem vivint ja fa mesos, sumades a las estridències politiques de tot arreu i la situació econòmica, molts de nosaltres sentim un desequilibri emocional i un estat d’ànim baix, amb símptomes d’estrès, nervis, ansietat, desesperança, abatiment, resultant en emocions negatives com la tristesa, la solitud, la por o la preocupació que si no es solucionen a curt termini, poden  desenvolupar-se en depressions més o menys profundes i fins i tot severes. Es a dir, un desequilibri entre el SNA simpàtic i el parasimpàtic.

l’estrès es considera patològic quan hi és de manera crònica.

Els SNA actuen en situacions oposades, de manera que no es deuen activar alhora. És per això que se sol dir que no és gens recomanable rebre una mala notícia mentre estem menjant.

De manera fisiològica –davant una situació aguda d’estrès que ha activat el SNA simpàtic–, l’organisme té la capacitat de respondre de manera eficient, i recuperar l’homeòstasi interna. No obstant això, l’estrès es considera patològic quan hi és de manera crònica o quan el cos té una tendència intrínseca cap a l’activació del SNA simpàtic.

Les teràpies per revertir l’estrès són cada vegada més vigents. L’ús d’herbes medicinals com els adaptògens té un resultat potencialment beneficiós a l’hora de prevenir la morbiditat induïda per l’estrès.

Els adaptògens són definits per molts investigadors com una categoria de substàncies que ajuden l’organisme humà a adaptar-se tant a l’estrès fisiològic com al psicològic, normalitza’n certes funcions corporals. La capacitat d’adaptació, evolutivament, es correlaciona amb la capacitat de l’espècie humana per sobreviure, i forma, així, la base del valor dels adaptògens per a la salut humana.

No obstant, els adaptògens no són “fàrmacs meravellosos”, tenen beneficis i contraindicacions i, ni molt menys, estan dissenyats per substituir els fonaments de la salut. Aquests productes poden ser molt útils per ajudar les persones que viuen una situació d’estrès agut o crònic, sempre que també s’aconselli tenir una alimentació saludable, fer exercici físic, entre altres recomanacions que es os recomanarà el vostre terapeuta.

I com actuen aquestes formulacions de la fitoterapia?. Bàsicament excitant certes parts del nostre organisme coneguts com els neurotransmissors que tenen un paper fonamental en els processos del nostre estat d’ànim.

I que son els neurotransmissors?

Son biomolècules molt complexes que regulen molts dels processos químics relacionats amb la forma com ens sentim. Els principals són la serotonina, la dopamina i la norepinefrina.

La serotonina té un paper clau en els sentiments relacionats amb la felicitat i és bàsica per a les emocions, ja que és una defensa enfront de l’ansietat i la depressió. La dopamina i la norepinefrina són responsables de la motivació, energia, interès i s’associen a les emocions positives

Quins son els adaptògens mes diferenciats pel tractament del trastorns d’estat d’ànim o desequilibris emocionals?

La fitoterapia es la branca del coneixement que estudia aquestes plantes i en les medicines ancestrals s’han utilitzat com a font de tractaments alternatius per als trastorns de l’estat d’ànim  on es  consideren de gran ajuda.

Les mes importants son:

  • Rodiola (Rhodiola rosea L.), planta de la família de les crassulàcies que es caracteritza perquè té efectes cardioprotectors, antioxidants, antifatiga, antidepressius, per estimular el sistema nerviós central, i protegir l’estrès, manté la claredat mental, afavoreix la percepció i millora l’estat d’ànim entre d’altres. També coneguda com a arrel àrtica, és una planta pròpia de latituds nòrdiques. L’evidència científica ens diu que l’extracte de l’arrel és la part amb més propietats com a adaptògen, ja que ajuda l’organisme a adaptar-se davant l’esforç físic i l’estrès emocional
  • Schizandra: aquesta planta és molt utilitzada en la medicina xinesa com a protectora del fetge. Conté lignans, unes substàncies fitoquímiques –resultants del seu metabolisme secundari– que estimulen el sistema immunitari i produeixen un efecte sedant, fet que millora la tolerància a l’estrès. També estimula el sistema nerviós central, cosa que contribueix a la claredat mental i a millorar els estats depressius.
  • Aswandanda: utilitzada des de fa milers d’anys en la medicina ayurveda (Índia), aquesta planta és molt adequada per proporcionar energia i vitalitat a l’organisme. És un bon recurs per combatre la fatiga crònica i millorar els casos d’anèmia, entre d’altres.
  • Ginseng: el ginseng és molt utilitzat per reduir la fatiga i potenciar el sistema immunitari, a mes és una planta que ha demostrat que té accions antibacterianes, antifúngiques i antivíriques.
  • Ginseng siberià: Es característic per millorar els possibles efectes secundaris de la menopausa o desajustos hormonals que alteren el cicle menstrual afectant el nivell d’estres.
  • Ginseng coreà: aquesta varietat destaca perquè millora la circulació sanguínia, fet que prevé els casos d’anèmia i estabilitza la pressió arterial. També ha demostrat que té efectes positius a l’hora d’aturar els casos de diarrea.
  • Baies de goji: tot i que no es considera exactament un adaptògen, les baies de goji són tot un regal per a l’organisme. La seva capacitat antioxidant és insuperable, a més són font d’aminoàcids, vitamina C i són molt recomanables per estimular el sistema immunitari, així com la detoxificació renal i hepàtica.
  • Safrà (Crocus sativus L.) és molt conegut i preuat com a condiment amb finalitats culinàries i cosmètiques ja des de l’antiguitat. Té molta capacitat antioxidant davant de l’excés d’estrès oxidatiu produït en situacions d’estrès i ansietat, pot augmentar la biodisponibilitat dels neurotransmissors i contribueix a l’equilibri emocional. Ens ajuda a mantenir una actitud positiva i afavoreix la relaxació.
  • Cúrcuma (Curcuma longa L.) d’origen asiàtic, ben coneguda i utilitzada a la cuina, te molts beneficis per a la salut. Un dels seus components principals (curcuminoides) és la curcumina, que, com han constatat diversos estudis, té activitat hepatoprotectora, antiinflamatòria, afavoreix uns bons nivells de neurotransmissors (serotonina, noradrenalina i dopamina). Per augmentar l’absorció de la curcumina, el seu extracte s’associa a la bioperina que la fan més bio-disponible.

Com ja hem dit abans, els adaptògens no són “fàrmacs meravellosos”, tenen beneficis i contraindicacions i si be poden ser molt útils per ajudar les persones que viuen una situació d’estrès agut o crònic, les combinacions (formulacions), dosificacions i temps de tractament tenen que estar supervisats per un especialista. El vostre terapeuta, a mes, os ajudarà a començar un sistema de nutrició específic al teu cas en particular, nivell d’exercici i, en general una visió mes sana de la vida.

A NATURESPAI, el teu espai de salut, tenim els productes, tenim la Sra. Belkis, naturòpata graduada, i l’entusiasme d’ ajudar i resoldre el problemes.

Entra a www.naturespai.es i vine veure’ns.

Puigmartí 34 Local 1
08012 Barcelona

Tel. 93 218 30 87 - 647 963 922
mail: belkisalud@gmail.com

Horario de atención:
L-V 10h-14h-17:00h-20:30h
S 10h-14h